Spustenie webstránky: to najdôležitejšie, čo treba premyslieť

Vytvoriť si webstránku v dnešnej dobe nie je žiadna veda, pretože už nepotrebujete znalosti jazyka HTML, CSS alebo nejakého programovacieho jazyka.

Autorom tohto článku je SEO odborník Miroslav Beňo. Zároveň mu chcem poďakovať, že sa s nami v tomto hosťovskom príspevku podelil o svoje skúsenosti.

Spustenie webstránky: to najdôležitejšie, čo treba premyslieť

Naozaj kvalitný web alebo blog si viete rýchlo vytvoriť cez WordPress. Stačí si nájsť vhodnú WordPress šablónu, ktorú môžete mať aj zadarmo alebo využiť ťažší kaliber v podobe šablón Divi alebo Avada, s ktorými si web naklikáte viac menej ako len chcete.

Iba v prípade komplikovanejších vecí by ste potrebovali kvalitného programátora.

Inak povedané, dnes viete byť online s vlastným webom doslova za pár minút. To však ešte neznamená, že web bude plniť svoj účel.

Ak si len chcete skúsiť vytvoriť web, aby ste nejaký mali, tento článok si čítať nemusíte.

Ale ak to s vlastným webom či blogom myslíte vážne, máte s ním veľké plány a potenciálne na ňom chcete niečo predávať alebo ho monetizovať cez affiliate marketing, spustenie webu si v dnešnej dobe vyžaduje dôkladné premyslenie viacerých vecí, ktoré by do seba mali zapadnúť.

Navyše, niektoré podstatné veci by ste mali riešiť čo najskôr, iné môžete odložiť až po samotnom spustení. Nanešťastie, väčšina ľudí na začiatku rieši to, čo vôbec na začiatku nemá význam a k tomu podstatnému sa dostane až keď je neskoro.

Aby ste si teda zvýšili šance na vytvorenie úspešného webu a vaše úsilie nevyšlo navnivoč, mám tu pre vás to najdôležitejšie, čomu by ste mali venovať pozornosť.

Tá najdôležitejšia vec

Ešte predtým, ako vôbec spustíte webstránku, je dôležité niečo úplne iné ako to, ako bude vyzerať, na akom systéme váš web pobeží, kde si vyberiete hosting, alebo u koho si registrujete doménu.

To najdôležitejšie je zistiť si, či oblasť, v ktorej chcete pôsobiť, má potenciál získať vysokú a cielenú návštevnosť (aspoň 10 000+ mesačne). Slovensko je totižto veľmi malý trh a preto nemá také možnosti ako Amerika, Čína, Británia alebo Nemecko.

Minule som videl reklamu jedného Američana, ktorý predáva kurzy o basketbale a učí ľudí, ako ho hrať. Dosť pochybujem, že na niečom takomto je na Slovensku možné zarobiť si čo i len na základné živobytie.

Naproti tomu večné oblasti ako:

  • cvičenie
  • výživa
  • recepty
  • zdravie
  • vzťahy
  • financie
  • motivácia
  • cestovanie
  • móda
  • lifestyle
  • krása
  • atď

…sú vhodné aj na Slovensku, pretože máte s nimi možnosť osloviť naozaj desiatky, ak nie stovky tisíc ľudí.

Existujú dva jednoduché spôsoby, akými si môžete overiť potenciálnu veľkosť cieľovej skupiny, ktorú chcete osloviť:

  1. Prvým je zistiť si vyhľadávanosť kľúčových slov v Google pomocou nástroja Keyword Planner.
  2. Druhým je zistiť si veľkosť publika, ktoré môžete osloviť cez reklamu na Facebooku cez cielenie na rôzne záujmy.

Ak sú celkové vyhľadávanosti v Google v danej oblasti väčšie ako 10 000 mesačne alebo na Facebooku viete osloviť tak 100 000 ľudí, máte vyššie šance na úspech, ako keby ste išli do novej oblasti, o ktorú sa momentálne nikto nezaujíma.

Názov webu/domény

Názov vašej stránky a domény vás bude sprevádzať a prezentovať. Hoci ho môžete kedykoľvek zmeniť, odporúčam už od začiatku myslieť dlhodobo, aby ste sa neskôr vyhli mnohým komplikáciám.

Úplne najideálnejšie je vymyslieť názov, ktorý je „brandovateľný“. Síce nemusíte na začiatku plánovať veľkú kampaň ani z toho vybudovať silnú značku, ale brandovateľný názov vám umožní odlíšiť sa od ostatných a vytvárať povedomie o vašej stránke lepšie, ako obyčajné kľúčové slová v doméne.

Proces, cez ktorý sa k dobrým názvom dopracujete, je pomerne jednoduchý a má iba jednu nevýhodu – je zdĺhavý, pretože dobré nápady neprichádzajú na počkanie:

  1. napíšte si všetky slová, ktoré sa spájajú s vašou oblasťou, emócie, ktoré by ste chceli v ľuďoch vyvolať, slová vyjadrujúce vašu víziu atď.
  2. slová alebo ich časti kombinujte a adaptujte

Napríklad, prednedávnom som si rovnakým postupom založil dva blogy o cvičení fitnessrevolution.sk a fitculture.sk (tento je ešte vo fáze tvorby).

Odporúčané čítanie:
63 tipov ako si vybrať názov domény pre webstránku
Ako postupovať pri výbere najlepšej možnej domény pre firmu

Výber webového riešenia

Web si môžete vytvoriť tromi spôsobmi:

  1. dáte si ho na mieru naprogramovať
  2. využijete „krabicové“ riešenie
  3. využijete nejaké CMS – systém na správu obsahu

Mať web na mieru je veľmi výhodné, keďže v takomto prípade si môžete navrhnúť takmer čokoľvek a programátor vám to nakóduje. Avšak, takéto riešenie je finančne veľmi náročné, pretože si nebudete platiť iba programátora, ale ešte aj grafika, ktorý vám webstránku musí navrhnúť.

Dnes už je dostupných veľké množstvo nástrojov (tzv. krabicových riešení) na vytvorenie webstránky bez programátorských zručností, že je pre bežných užívateľov až problém si niečo vybrať: Webnode, Wix, Blogger

Lenže ich problém je to, že vás budú do veľkej miery obmedzovať v tom, čo môžete urobiť.

Najlepšie je preto v 99% prípadoch zvoliť CMS WordPress. Je toľko výhod, prečo používať WordPress, že ostatné platformy sa na to vôbec nechytajú a ani zďaleka vám neumožnia urobiť toľko vecí, koľko by ste v neskorších fázach potenciálne potrebovali na ďalší progres.

Navyše, skúsený programátor vám môže doprogramovať prakticky akúkoľvek funkcionalitu alebo plugin. Pri krabicových riešeniach takýto luxus väčšinou nemáte a ste obmedzený len tým, čo vám poskytnú. Čo sa týka pluginov, veľmi veľa ich je dostupných zdarma, takže mnoho funkcionalít si viete doplniť kedykoľvek aj sami.

Výber webhostingu

Je taká múdrosť – koľko si do niečoho ochotný dať, toľko a ešte viac sa ti vráti.

Samozrejme, v reálnom svete niečo vyjde, niečo nie. To je skrátka tak a treba s tým počítať. Treba si však uvedomiť aj to, že ak do niečoho nič nedáte a snažíte sa nájsť len tie najrýchlejšie a najlacnejšie cesty, utrpí to na kvalite a výsledok bude viac ako zlý.

Spomínam to najmä preto, lebo veľa ľudí na Slovensku má tendenciu šetriť na všetkom, dokonca aj na webhostingu. Nevravím, že hneď potrebujete vlastný virtuálny server, ale určite nespúšťajte svoj web na lacných hostingoch za par desiatok centov alebo českých korún. Ani nie na hostingoch zadarmo. Kvalitou to nie je ktovie čo nehovoriac o technických parametroch, aby vôbec utiahli pekné moderné stránky.

Naozaj kvalitný hosting na úvodnú fázu spustenia webu viete mať približne od dvoch eur mesačne, čo naozaj nie je veľa.

Nech už si hosting vyberiete u kohokoľvek, mal by spĺňať aspoň základné technické parametre ako:

  • rýchla odozva servera pre svižné načítanie stránky
  • datacentrum umiestnené na Slovensku, pretože stránka by sa zo zahraničného servera mohla načítať pomalšie
  • možnosť nainštalovať si SSL certifikát
  • PHP verzia 7.1+
  • najnovšie verzie databáz
  • memory limit ideálne 512 mb
  • podpora http2
  • podpora CMS

Odporúčané čítanie: Ako si vybrať najlepší WordPress hosting?

Výber šablóny

Šablónu si môžete predstaviť ako prednastavený výzor na vašej stránke. Vám stačí len nahodiť obsah a šablóna sa postará a pekný vzhľad a funkcie.

Kedysi bol výber veľmi jednoduchý – vybrali ste si to, čo sa vám páčilo najviac. Hoci je to stále potrebné kritérium, je tu aj niekoľko ďalších, ktoré v dnešnej dobe treba zvážiť:

  • Dizajn vs. UX – okrem pekného vzhľadu treba dbať aspoň na základné princípy UX (user experience) ako prehľadná navigácia, jednoduchá orientácia na webstránke, jednoduchý proces registrácie a pod.
  • Funkcionality šablóny – každá šablóna je nejako naprogramovaná a teda má aj vopred definované možnosti. Treba preto vyberať najmä podľa toho, či šablóna zvládne to, čo potrebujete.
  • Kompatibilita šablóny – nie každá šablóna musí byť kompatibilná s novými aktualizáciami daného CMS alebo pluginmi tretích strán.
  • Kvalita kódu – nevhodne naprogramovaná šablóna nielenže môže spomaľovať načítanie stránky, ale môže predstavovať aj bezpečnostné riziko.
  • Responzívnosť – šablóna by mala byť vhodná aj pre mobilné zariadenia, keďže z nich chodí v mnohých prípadoch až polovica návštev na web.

Odporúčané čítanie: Ako si vybrať najlepšiu WordPress šablónu

Návštevnosť na stránke

Spustenie stránky sa automaticky neprejaví na zvýšenej návštevnosti na stránke. Krutou pravdou je, že na vašu stránku takmer nikto nepríde, pokiaľ sa o to nejakým spôsobom na začiatku nepričiníte. Z toho dôvodu by ste mali poznať tie najefektívnejšie zdroje návštevnosti, niektorý si na začiatku vybrať a plnou silou ho využiť.

Na Slovensku sa vám najviac oplatí zamerať na tieto zdroje návštev:

  • SEO (optimalizácia webu pre vyhľadávač) – ide o zvyšovanie pozícii vo výsledkoch vyhľadávania na kľúčové slová, ktoré ľudia hľadajú. Čím budete vyššie, tým väčšiu návštevnosť aj získate.
  • Sociálne siete – Facebook či Instagram sú vynikajúce spôsoby, ako si vybudovať fanúšikovskú základňu, dať o sebe vedieť a posielať ľudí na váš web.
  • Email marketing – čím väčšiu a cielenejšiu máte databázu emailových kontaktov, tým viac ľudí viete osloviť a dať im vedieť o nových produktoch, službách a obsahu na vašej stránke.
  • Platená reklama – Cez Google alebo na Facebooku a Instagrame si viete kedykoľvek „zapnúť“ reklamu a propagovať svoj obsah aj produkty či služby. Výhodou je, že viete získať okamžitú návštevnosť, avšak akonáhle reklamu vypnete, bez dostatočného povedomia o vašej stránke na nej budete mať prázdno.

Žiadny z týchto zdrojov návštev nie je sám o sebe lepší alebo horší. Ideálne je, keby ste ich vedeli mať podchytené všetky naraz od začiatku, ak vám to časové alebo finančné možnosti umožňujú.

Tým, že mám bohaté skúsenosti s optimalizáciou webu pre vyhľadávačom, som SEO konzultant a viem písať články, tak som si pri svojom novom webe zvolil na začiatok práve SEO, hoci sociálne siete, momentálne hlavne Instagram, sú pre daný segment ako uliate.

Odporúčané čítanie: WordPress SEO ultimátny návod

Analytika

Aby ste videli, či váš web napreduje, potrebujete si od začiatku nastaviť aspoň tieto dva základné analytické nástroje:

  • Google Analytics – nástroj, vďaka ktorému viete sledovať návštevnosť na vašom webe, ako sa správa, z akých zdrojov prišla tiež merať ciele ako počty vyplnených kontaktných formulárov alebo stiahnutých ebookov.
  • Google Search Console – užitočný nástroj, najmä na zistenie, z akých kľúčových slov prišli ľudia na váš web.

Kvalitný a hodnotný obsah

Keďže na celom svete sú stovky miliónov webstránok a na Slovensku ich tiež môžeme rátať na takých 150 000 (odhad na základe celkového počtu registrovaných .sk domén), nemožno predpokladať, že oň ľudia prejavia záujem, ak váš obsah nebude aspoň o triedu lepší a prepracovanejší.

Síce kvalita a hodnota sú subjektívne pojmy, existuje niekoľko objektívnych predpokladov na to, ako sa k takémuto obsahu dopracovať:

Musí vás to baviť – ak niečo píšete silene, bude to z textu cítiť, dokonca aj profesionálny copywriter, ktoré by vaše zadanie nebavilo, nenapíše text, z ktorého bude vyžarovať nadšenie. To sa jednoducho nedá.

Potrebujete rozsiahle vedomosti z vašej témy a prehľad – jedine za tohto predpokladu dokážete napísať niečo, čo nebude kompilátom iných článkov a nebude vyzerať ako každý druhý publikovaný článok.

Ideálne by ste mali mať aj praktické skúsenosti v danej oblasti – skvelým príkladom je oblasť cvičenia a zdravia. Na lifestylových magazínoch nájdete články na jedno kopyto od copywriterov, ktorí buď často necvičia, alebo vôbec. Aby toho nebolo málo, radšej ani nespomínam, že nemajú skoro žiadne znalosti o tom, ako v skutočnosti funguje ľudské telo. Úprimne mi je ľúto tých ľudí, čo to čítajú, lebo sa veľmi sklamú a nikam poriadne nedopracujú.

Publikujte niečo, čo ľudia len tak nenájdu – na internete je asi všetko, našťastie, nie na slovenskom internete. Nechcem nikoho uraziť, ale väčšina obsahu na stránkach je vo svojej podstate úplne identická. Preberá sa jedna informácia po druhej a veľa copywriterov píše obsah tak, že dajú dokopy niečo z článkov po iných copywriteroch.

V zásade mi to ani nevadí, pretože keď som si to uvedomil, objavil som obrovskú dieru na slovenskom internete – veľmi málo ľudí si dá tú námahu, že si niečo podrobne preskúma, podloží faktami, ukáže na príkladoch atď.

Aj vďaka tomu sa mi podarilo na na stránke wy.sk (hlavne cez blog) zdvihnúť návštevnosť z Google o 1063% v priebehu 18 mesiacov.

Technická stránka webu

Zabezpečenie

  • SSL certifikát (napr. certifikát Lets Encrypt je dostupný zadarmo u väčšiny webhostingových poskytovateľov)
  • presmerovanie (tzv. redirect 301) na zabezpečený protokol https

Rýchlosť načítania

Úplný základ pri spustení webu by malo byť:

  • vhodne nakódovaná webstránka / šablóna pre svižné načítanie
  • optimalizácia a kompresia obrázkov
  • chacheovanie
  • lazy loading

Odporúčané čítanie: Ako zrýchliť WordPress web

Čo stačí riešiť až po spustení webu

Ak už máte navrhnuté logo, je to len plus. Ak ešte nemáte, nemusíte sa tým na začiatku trápiť. Úprimne, nikoho pri prvej návšteve vaše logo nebude zaujímať. Pokojne stačí nejakým pekným fontom napísať názov domény alebo vášho projektu a to si dočasne nastaviť ako logo na stránke.

Kontaktná stránka / stránka o nás

Tieto dve stránky sú povinnou jazdou a nemali by chýbať na žiadnom webe. Avšak pokiaľ iba začínate, týždeň či dva sa bez nich zaobídete. Najmä v prípade, ak zakladáte blog. Oveľa dôležitejšie je napísať prvé kvalitné obsahy.

Neplatí to iba v prípade, ak by ste od začiatku mali zapnutú reklamu a niečo predávali. Nejako vás zákazníci predsa musia kontaktovať. Navyše, stránka by potom nepôsobila hodnoverne.

Zber emailov

Ako som už spomínal vyššie, emailová databáza je jedným z najlepších kanálov na propagáciu vášho webu a mali by ste s ňou začať čo najskôr. Týždeň či dva po spustení webu to však nie je potrebné veľmi, pokiaľ nemáte zapnutú platenú reklamu. Váš web aj tak nebude takmer nikto navštevovať.

Opäť ako pri kontaktnej stránke/stránke o nás platí, že na začiatku je lepšie vyprodukovať niekoľko kvalitných článkov a následne sa zamerať na ďalšie dôležité veci ako zber emailov.

Spustenie webstránky: to najdôležitejšie, čo treba premyslieť
4.8 (95.56%) 9 hlasy

Pomohol vám tento článok? Podporte ma prosím jeho zdieľaním. 👍
Miroslav Beňo je online marketingový stratég, ktorý sa venuje tvorbe kvalitného obsahu a optimalizácii webu pre Google.

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here
Súhlasím so spracovaním osobných údajov.