WordPress SEO optimalizácia – ultimátny návod

Chcete zlepšiť WordPress SEO? Kompletný návod ako optimálne nastaviť stránku pre lepšie umiestnenie vo vyhľadávaní. Najlepšie WordPress SEO pluginy, Yoast.

WordPress SEO optimalizácia - návod

Ak chcete, aby sa vaša internetová stránka dostala do pozornosti vašich potenciálnych zákazníkov, mala by sa zobrazovať na popredných miestach vo vyhľadávačoch. Preto je WordPress SEO optimalizácia jedným z dôležitých bodov, ktorým by ste mali pri jej tvorbe venovať pozornosť.

Čo je to vlastne SEO?

SEO je skratka z anglického Search Engine Optimization (optimalizácia pre vyhľadávače). Kvalitné SEO zabezpečí, že vyhľadávač zobrazí vašu stránku na prvých stranách výsledkov vyhľadávania, čo zvýši návštevnosť webu.

Ako na SEO optimalizáciu vo WordPress

V popise mnohých WordPress šablón sa uvádza, že sú „SEO friendly“. Aj keď je to tak, táto optimalizácia nie je jednorázová záležitosť. Je to kontinuálny proces. Prejdime si postupne jednotlivé body, ktorým v tomto procese potrebujete venovať pozornosť.

Vyberte si výstižný názov domény

Pre kvalitné SEO je dôležitý dobre zvolený názov domény. Mal by vystihovať to, čomu sa stránka venuje. Mal by byť tiež ľahko zapamätateľný, stručný a odlišovať sa od iných.

Zvolte správny meta titulok a meta popis

Meta titulok a meta popis by mali obsahovať vhodné kľúčové slová. Okrem toho poskytujú návštevníkom internetu základnú informáciu o tom, čo na vašom webe nájdu. Malo by to byť niečo, čo ich presvedčí o tom, aby váš web navštívili. Meta popisy nesmú byť príliš dlhé – odporúča sa maximálne 150 – 155 znakov. Titulok by mal mať približne 50 znakov.

Používajte výstižné a jedinečné nadpisy

Používajte fantáziu. Píšte výstižné a jedinečné nadpisy, ktoré pritiahnu pozornosť. Mali by obsahovať aj kľúčové slová ale nie nasilu, inak budú pôsobiť neprirodzene.

Píšte zaujímavé príspevky

K nudným príspevkom sa čitateľ viac nevráti. A pravdepodobne sa nevráti ani na stránku, na ktorej ich čítal. Buďte tvoriví. Vyberajte zaujímavé témy. Ich spracovanie by malo byť jedinečné. V žiadnom prípade nekopírujte. Ak návštevník internetu nájde na vašej stránke text, ktorý už niekde čítal, nezaujmete ho. Neplatí to len pre magazíny a blogy. Je to rovnako dôležité aj pre e-shopy a podnikateľov.

Vyberte si kvalitný hosting

Na SEO optimalizáciu WordPress stánky má vplyv aj výber hostingu. Web hosting by mal garantovať 99,99% dostupnosť. Okrem toho by mal byť rýchly, aby nespomaľoval načítanie vašej stránky a mal by poskytovať zákaznícku a technickú podporu.

Skontrolujte nastavenie viditeľnosti pre vyhľadávače

Možno ste už dodržali všetky uvedené body, ale stránku vo vyhľadávači stále nevidno. Pozrieme sa teda do samotnej WordPress šabóny. V administratívnom menu WordPress stránky nájdite možnosť ukrytia stránky pred vyhľadávačmi.

Táto možnosť je tu preto, aby mal užívateľ dostatok času na vytvorenie a úpravy stránky. Ak ste už stránku vytvorili, je možné, že ste v rámci jej úprav omylom aktivovali túto možnosť. Potrebujete teda stránku „zviditeľniť“.

Choďte do administračného menu do sekcie Nastavenia > Čítanie a prejdite na „Viditeľnosť pre vyhľadávače“. Skontrolujte, či nemáte nastavenú možnosť „Vypnúť indexovanie vašej stránky vyhľadávačmi“. Toto pole nesmie byť zaškrtnuté. Zmenené nastavenia nezabudnite uložiť.

WordPress ako zapnúť indexovanie
Ako zapnúť indexovanie

Nastavte URL adresu

Pre SEO optimalizáciu je dôležité zobrazovanie URL adresy v priateľskej forme. WP defaultne používa ničnehovoriace URL adresy ako /?p=123, čo je zlé. Nastavenie URL adries zmeníte v administratívnom menu šablóny.

Choďte do sekcie Trvalé odkazy a zmeňte nastavenie na: „Názov príspevku“. Takto sa bude v URL adrese zobrazovať názov príspevku, ktorý návštevníkovi internetu prezradí niečo o jeho obsahu.

WordPress nastavenie trvalých odkazov
Ako nastaviť trvalé odkazy (štruktúru url-čiek)

Používajte WordPress SEO plugin

Najlepším pluginom pre WordPress SEO je podľa môjho názoru bezplatný plugin Yoast. S jeho pomocou vykonáte najdôležitejšie úpravy pre lepšiu viditeľnosť vo vyhľadávačoch. Dá sa v ňom nastaviť indexácia stránok, spravuje meta titulok a meta popisy, obsah pre sociálne siete, kategórie, tagy aj optimalizáciu jednotlivých príspevkov. Druhým najpoužívanejším pluginom je All in One SEO Pack.

yoast-seo

Vytvorte a nahrajte sitemapu

Vyhľadávače vysielajú tzv. spiderov alebo botov, ktoré prehľadávajú web. Ide o niekoľko bitov počítačového kódu. Boti vyhľadávajú nový obsah, preskúmajú ho, zozbierajú a spracujú zozbierané dáta. Aby zamierili aj na vašu stránku, nestačí, aby ste na nej mali dostatok kľúčových slov. Je potrebné ju indexovať. Boti si všímajú kód, obsah, kvalitu referencií a ešte oveľa viac.

Indexáciu vykonáte pomocou nahrania sitemapy. Sitemap zvýši pravdepodobnosť nájdenia vašej stránky vo vyhľadávači. Vytvoríte ju v plugine Yoast, All in One SEO Pack alebo XML Sitemaps. Vytvorenú sitemap pridajte do Google Search Console.

WordPress Yoast sitemap
Ako generovať sitemap

Pripojte web na Google analytics

Ak chcete niečo zlepšovať, potrebujete vedieť vyhodnocovať aktuálnu situáciu a dopad zmien. Preto pripojte váš WP web na Google analytics cez Google Tag Manager (GTM).

Tip: ak neviete ako vložiť GTM na WordPress web, pozrite si tento návod.

Pridajte stánku do Google Search Console

Google Search Console (pred tým Google Webmaster Tools) je nástroj na správu a analýzu webu vo vyhľadávaní. Tento nástroj vám pomôže pochopiť, čo pri zviditeľňovaní vašej stránky funguje a čo už nie. Analyzuje návštevníkov stránky, rieši problémy s indexáciou a pomáha odhaliť nedostatky stránok. Môžete vďaka nemu zvýšiť návštevnosť vašej stránky.

Do Google Search Console pridajte sitemap, ktorú ste vytvorili v plugine Yoast. V menu nájdite voľbu Pridať/otestovať súbor sitemap a odošlite. Po niekoľkých hodinách by ste mali mať k dispozícii prvé štatistiky návštevnosti vašej stránky.

Google webmaster tools sitemap
Ako pridať sitemap do google search console

Vyplňte informácie o stránke

V plugine Yoast vyplňte údaje o vašej stránke (slúžiace pre takzvaný Knowledge Graph). Iste pridajte názov organizácie alebo blogu. Tak ako všetko ostatné, čo Yoast ponúka, aj tento krok pomáha vyhľadávačom získať potrebné informácie o vašom webe.

Yoast Seo Knowledge Graph
Ako vyplniť informácie o stránke (Knowledge Graph) v Yoast

Nastavenie súboru robots.txt

WordPress automaticky vytvára súbor Robots.txt. Tento súbor dáva inštrukcie botom, aby indexovali stránku. Tento súbor môžete tiež editovať v plugine Yoast.

Optimalizujte rýchlosť stránky

Ďalším dôležitým krokom WordPress SEO optimalizácie je optimalizácia rýchlosti stránky. Vyhľadávače znevýhodňujú pomalé stránky. Preto by ste mali venovať zvýšenú pozornosť rýchlosti vášho webu. Jedným z hlavných nástrojov na zvýšenie rýchlosti sú pluginy WP Rocket, WP Super cache a W3 total cache.

Viac sa o jednotlivých nástrojoch zrýchlenia stránky si môžete prečítať v mojom návode Ako zrýchliť WordPress web.

Zabezpečte si SSL certifikát

ssl

SSL (Secure Socket Layer) certifikát zaistí bezpečnú komunikáciu s návštevníkmi stránky. Okrem toho Google vyhodnotí vašu stránku ako bezpečnú a vy získate viac návštevníkov (= lepše WordPress SEO). Existuje aj bezplatný SSL certifikát Let’s Encrypt, takže určite použite aspoň ten.

Pridajte na stránku blog

Ak ste predajca, podnikateľ alebo poskytovateľ rôznych služieb, nesústreďujte sa len na priamu propagáciu tovaru a služieb. Návštevnosti vášho webu pomôže vytvorenie vhodne zameraného blogu. Píšte o témach, ktoré súvisia s predmetom vášho podnikania. Ku kvetinárstvu sa hodí blog zameraný na pestovanie jednotlivých druhov okrasných kvetov, svadobnú výzdobu a podobne.

Ak prevádzkujete obchod s nábytkom, môžete písať o nových produktoch alebo trendoch v zariaďovaní interiéru. Nezabudnite, že základom dobrého blogu sú okrem kvalitných textov aj kvalitné fotografie. Priamo na jednotlivé príspevky blogu môžete umiestniť linky na produktové stránky. To pomôže vášmu WordPress SEO.

Optimalizácia blogových príspevkov

SEO optimalizácia je neustály proces. Yoast umožňuje pridať názov, meta popis a kľúčové slová ku každému príspevku. Priamo v plugine si tiež môžete pozrieť, čo sa objaví vo vyhľadávači, keď si niekto vyhľadá váš príspevok. Tento krok vykonajte v procese pridávania príspevku. Zrolujte dole a nastavte optimalizáciu.

Yoast SEO snippet preview
Yoast – ako nastaviť meta popisky a kľúčové slovo

Pozor na SPAM komentáre

Okrem samotných príspevkov, sa dajú optimalizovať aj komentáre k príspevkom. Spokojní návštevníci zabezpečia návštevnosť stránky. Skontrolujte, či komentáre na vašej stránke nie sú SPAM. SPAM v komentároch často obsahuje nevhodné linky a môže návštevnosti stránky ublížiť dokonca až tak, že sa posuniete na horšie miesta vo vyhľadávači.

Pred SPAMom vás účinne ochráni plugin Akismet, ktorý vyhodnocuje komentáre a filtruje ich. Akismet je nainštalovaný v každej WordPress šablóne. Aby ste ho mohli používať, musíte ho aktivovať. Urobíte to tak, že v menu šablóny nájdete kategóriu pluginy, vyhľadáte Akismet a zaškrtnete políčko „aktivovať“.

Kľúčové slová v odpovediach na komentáre

Vo vašich odpovediach na komentáre používajte kľúčové slová. Nemusíte ich používať iba v príspevkoch. Zakomponujte ich tak, aby sa to do odpovede hodilo. Môže sa to zdať ako maličkosť, ale aj tá pomôže optimalizácii vašej stránky.

Používajte kategórie a tagy

Kategórie a tagy pomáhajú návštevníkom zorientovať sa na stránke a nájsť, čo hľadajú. Okrem toho hrajú dôležitú úlohu pri vyhľadávaní. Vyhľadávače vďaka nim pochopia, akú má stránka štruktúru aj obsah. Aby ste vedeli správne používať názvy kategórií a tagy, potrebujete pochopiť, aký je medzi nimi rozdiel:

Kategórie sú hlavné tematické okruhy blogu. Kategórie môžu mať vlastné podkategórie. Tagy tiež uľahčujú orientáciu na stránke, ale sú viac špecifické. Tagy nemôžu mať vlastné podkategórie, ale v jednom príspevku môže byť aj viac tagov. Píšte také tagy, ktoré vystihujú tému príspevku.

Používajte responzívnu šablónu

V dobe, keď stále rastie počet návštevníkov internetu, ktorí sa pripojili z mobilných zariadení, je už responzívnosť stránky nevyhnutnosťou. Ak sa návštevníkovi vašej stránky nezobrazí celý jej obsah, odíde. Okrem toho Google zohľadňuje respozívnosť stránky aj vo vyhľadávaní. Váš web preto potrebuje byť optimalizovaný pre všetky zariadenia. Túto funkciu obsahuje mnoho šablón.

Pre viac informácií si pozrite môj návod ako si vybrať WordPress šablónu.

Testovanie responzívnosti web stránky
Testovanie responzívnosti web stránky

Vkladajte interné odkazy

Dôležitým bodom WordPress SEO optimalizácie je prepájanie vlastných príspevkov a častí stránky. Nemyslím tým len prepojenie medzi článkom o omladzujúcich krémoch a súvisiacimi produktmi ;). Prelinkovať potrebujete tiež články o navzájom súvisiacich témach.

Vnútorným prepájaním podporíte svoje vlastné podstránky a návštevník tak zotrvá na vašom webe o niečo dlhšie. Pomôže to aj vyhľadávaniu. Google totiž vyhodnocuje obsah, na ktorom návštevník zotrval len niekoľko sekúnd za neužitočný.

Prepájanie s externými stránkami

Ako som už uviedol, prepájanie príspevkov pomáha SEO optimalizácii. Hodnotným meradlom úspechu stránky sú tiež spätné odkazy, ktoré smerujú z iných stránok na tú vašu. Veľmi dobrým nástrojom, ako zabezpečiť túto návštevnosť sú PR články a príspevky v blogoch uverejnené na iných stránkach.

Ak však chcete pridať k vášmu príspevku odkaz na externú stránku, dávajte pozor. Neprepájajte svoju stránku s webom, ktorý má nižšiu návštevnosť. Hľadajte možnosti prepojenia na stránky, ktoré majú lepšiu pozíciu vo vyhľadávači ako vy. Pomôže to zlepšeniu vašej pozície.

Optimalizujte obrázky pre SEO

So SEO súvisí všetko na vašej WordPress stránke. A obrázky nie sú výnimkou. Ako prvé sa presvedčte, že sú vaše obrázky optimalizované pre web. Túto optimalizáciu veľkosti zabezpečia pluginy Compress JPEG & PNG images, EWWW Image Optimizer alebo WP Smush.it. Tie zoptimalizujú veľkosť nahrávaných obrázkov ale aj tých, ktoré ste už na vašu stránku umiestnili.

Plugin Compress JPEG & PNG images
Plugin Compress JPEG & PNG images

Druhou dôležitou vecou je názov obrázku a alternatívny text. Uistite sa, že máte vyplnený názov obrázku. Na pomenovanie použite viac než jedno slovo. Alternatívny text (skratka Alt text) sa objaví, ak sa nezobrazí obrázok.

Vďaka názvu obrázku a alternatívnemu textu budú vyhľadávače vedieť, čoho sa obrázok týka. Nezabudnite vyplniť aj nadpis, titulok a popis obrázka. Platí tu, že čím viac informácií poskytnete, tým bude ľahšie vás nájsť.

Používajte sociálne siete

Založte pre vašu stránku konto na sociálnych sieťach. Ak sa o vašej stránke na sociálnych sieťach aj diskutuje, znovu vám to prinesie výhody. Vyhľadávače túto aktivitu zaznamenajú. Zároveň získavate prístup k ďalším ľuďom, ktorí by sa o vás inak nedozvedeli. Pre tento účel si založte konto na Facebooku, Linkedin, YouTube, Pintereste alebo aj Google+.

Zdieľajte link na sociálnych sieťach

Sociálne siete nemusia slúžiť len na priamu prezentáciu vášho webu. Môžete cez ne zdieľať aj link na vašu stránku, zaujímavé novinky alebo príspevky. Okrem toho, že niektorí ľudia vďaka tomu váš web navštívia, všimne si to aj Google a jeho boti.

Nastavenie zobrazovania príspevkov

WordPress zobrazuje a prepája príspevky z jednotlivých podstránok webu, kategórií, autorov a podobne. V tomto procese však zobrazuje celé príspevky. To spomaľuje stránku, no môžu to zaznamenať aj vyhľadávače. V takom prípade to vyhodnotia ako kopírovaný obsah a ovplyvní to vaše SEO.

Nie je to dobré ani pre návštevnosť vašej stránky. Napríklad: odberateľ vášho RSS kanálu si môže namiesto ukážky prečítať hneď celý článok. Takto znížite návštevnosť webu, pretože sa naň kvôli prečítaniu príspevku nemusel vôbec pripojiť.

Nastavte si namiesto zobrazovania celých príspevkov zobrazovanie ukážok príspevkov. V administračnom menu šablóny prejdite do Nastavenia>Čítanie a vyberte „Sumary“.

Presný návod som popísal v článku ako zrýchliť webstránku.

WordPress SEO optimalizácia – zhrnutie

Vyššie spomínané tipy považujem za základ pre WordPress SEO. Za najpodstatnejšie považujem nainštalovať si plugin Yoast a správne ho nastaviť.

Páčil sa vám tento návod? Venujte mu like 👍 Ak máte nejaké rady a tipy a radi by ste sa s nimi podelili s ostatnými, napíšte ich, prosím vás, dole do komentára 👇

WordPress SEO optimalizácia – ultimátny návod
5 (99.29%) 28 hlasov

Pomohol vám tento článok? Podporte ma prosím jeho zdieľaním 👍

ZANECHAŤ ODPOVEĎ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Súhlasím so spracovaním osobných údajov.